Czy wiesz, jak to jest wymawiać słowa, których nikt z otoczenia nie rozumie? Jak to jest tęsknić za przyjaźnią, ale z powodu problemów z mową mieć kłopoty z komunikowaniem się z rówieśnikami? Tymek doskonale wie.
Gdy słyszymy obcobrzmiące słowa, zwykle przechodzimy nad tym do porządku dziennego – ot, kolejny cudzoziemiec, którego spotkaliśmy na swojej drodze. Możemy próbować określić kraj, z którego pochodzi, ale raczej nie będziemy całą sytuacją zaskoczeni. Jednak z Tymkiem jest inaczej. Jest Polakiem, mówi po polsku, lecz jego polszczyzna nie jest zwykła. Jest wyjątkowa i przez innych odbierana jako … odmienna. Niezrozumiała. Dziwaczna.
Tymek urodził się w 2007 roku. Gdy miał dwa lata, zauważyliśmy, że jego mowa nie rozwija się. Nasz chłopiec coraz bardziej odstawał od rówieśników. Poszukiwania diagnozy trwały aż cztery długie lata! Wreszcie u Tymonka w wieku 6 lat stwierdzono niedokształcenie mowy o typie afazji.
Jego rozumienie i wyrażanie mowy znacząco odbiegają od zdolności rówieśników. Choć jego aparat mowy jest prawidłowy, nie ma możliwości poprawnego przekazywania słowami swoich myśli. Mówi po „elficku"- co oznacza, że jego język brzmi jak z innego świata i nie zawsze jest rozumiany. Mowie towarzyszą liczne agramatyzmy (czyli mówiąc krótko – słowa wypowiadane są w niewłaściwej formie gramatycznej), sztywność wypowiedzi, czasem słowa niepasujące do kontekstu.
Tymon cierpi na afazję rozwojową sensoryczno- motoryczną (mieszaną). Oznacza to, że poza mową ma także kłopoty z integracją bodźców sensorycznych, integracją odruchów pierwotnych oraz problemy emocjonalne. Utrudnia mu to w znacznym stopniu nabywanie umiejętności szkolnych, a także zdobywanie kontaktów rówieśniczych i nawiązywanie przyjaźni. Tymczasem Tymon jest bardzo empatycznym i wesołym chłopcem, harcerzem, pasjonuje się przyrodą, kocha zwierzęta. Ponieważ jest w normie intelektualnej, doskonale zdaje sobie sprawę ze swoich wyzwań rozwojowych. Niepowodzenia w zakresie komunikacji powodują u niego smutek i rozżalenie.
Medycyna potwierdza, że u dzieci i młodych osób z dużą plastycznością mózgu istnieje możliwość szybkiego wyrównania zaburzeń związanych z afazją. Potrzebna jest jednak odpowiednia rehabilitacja. Tylko dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom i zajęciom Tymek będzie mógł „odnaleźć” właściwy język i porozumiewać się bez dużych barier. Dobra rehabilitacja może mu pomóc w osiągnięciu sukcesów szkolnych, zdobywaniu nowych przyjaciół i spełnianiu marzeń.
Pomóżmy małemu elfikowi dobrze mówić i być rozumianym. Niech mówi po polsku, nie po „elficku”. Niech rozwija swoje pasje i zdobywa nowe harcerskie sprawności. A przede wszystkim niech w jego świecie nie brakuje przyjaźni i dobrych, budujących relacji. Z Państwa pomocą możemy przegnać jego smutki i uczynić życie bardziej radosnym.