10 sprawdzonych rad na darmową promocję zbiórki na Facebooku
Pierwszy raz organizujesz zbiórkę i chcesz dobrze ją wypromować? Nie do końca wiesz od czego zacząć? Nie martw się, podpowiemy Ci, jak to zrobić.
1. Najważniejszy jest cel.
Skup się na głównym celu Twojej zbiórki. Przedstaw go w opisie jasno, przejrzyście i niezbyt długo. Zastanów się nad jej nazwą. Najlepiej żeby była krótka, chwytliwa i miała określony wydźwięk.
Sprawdź w Internecie, czy taka nazwa już nie istnieje. Pomyśl, jaką reakcję chcesz wzbudzić w odbiorcy Twojej zbiórki i dopasuj do tego nazwę.
2. Daj się poznać.
Przedstaw historię potrzebującego. Bądź wiarygodny i szczery. Wywołaj emocje – niekoniecznie te negatywne takie jak smutek czy współczucie. Pokaż, że osoba, która prosi o pomoc, chce walczyć i korzystać z życia na sto procent.
3. Podaj najważniejsze informacje.
Przygotuj główny opis, w którym znajdą się podstawowe i najważniejsze informacje na temat zbiórki i
osoby potrzebującej.
a) Dodaj zdjęcie potrzebującego.
b) Przedstaw podopiecznego, pokaż kim jest. Napisz dlaczego wymaga wsparcia.
c) Napisz na co konkretnie przeznaczone będą zebrane pieniądze. Wskaż jasny cel.
d) Stwórz prostą instrukcję dla odbiorców dotyczącą sposobów wspierania akcji. Gdzie i w jaki
sposób mogą wpłacać pieniądze.
e) Na koniec dodaj linki do wszystkich miejsc, gdzie można znaleźć dodatkowe informacje na temat
akcji.
4. Zaprezentuj się.
Jeśli masz możliwość użyj narzędzi takich jak krótkie wideo czy ciekawe grafiki. Pamiętaj, żeby
multimedia były dobrej jakości. W przeciwnym wypadku może to przynieść odwrotne efekty.
Najlepiej, żeby w filmie pojawiła się osoba, dla której zorganizowana jest zbiórka. Opowiedz o jej
sytuacji, o tym na co dokładnie potrzebne są pieniądze i na co zostaną przeznaczone. Na koniec zachęć
do wspierania zbiórki, a przede wszystkim – bądź prawdziwy.
Nie możesz stworzyć wideo? Nie martw się. Po prostu opisz sytuację podopiecznego według
powyższych rad. Chwytliwy tekst też świetnie się sprawdzi.
5. Kogo zaangażować?
Buduj wokół swojej akcji społeczność. Najłatwiejszym i skutecznym sposobem jest promowanie akcji
wśród swoich bliskich. Zapraszaj ich do polubienia swojego fanpage’a. W ciekawy sposób staraj się o
to, aby udostępniali Twoje posty i zapraszali znajomych do wspierania zbiórki. Każde
udostępnienie i polubienie ma znaczenie. W ten sposób zwiększysz zasięg swojego przedsięwzięcia.
Oprócz działań wśród bliskich możesz spróbować skontaktować się ze znanymi celebrytami, blogerami
czy youtuberami. Pamiętaj jednak, że są miliony osób, które postępują w podobny sposób, więc nie
zniechęcaj się jeśli na początku nie będzie widać efektów. Zawsze możesz zacząć od ludzi znanych w
Twojej okolicy. Na pewno będzie Ci łatwiej.
6. Stwórz wydarzenie.
Proponujemy stworzyć wydarzenie na facebooku dotyczące zbiórki, by o akcji dowiedziało się więcej
osób. Zrób to z poziomu swojego fanpage’a.
7. Nie utrudniaj.
Postaraj się tak konstruować wpisy, aby były łatwe do zrozumienia. Postaw na jakość. Im krótszy tekst
stworzysz, tym chętniej odbiorcy go przeczytają i szybciej zapamiętają.
8. Co publikować?
Staraj się aktywnie promować zbiórkę. Warto utrzymywać dobrą atmosferę z osobami, które popierają Twoją akcję. Mogą być pomocni w dalszym jej upowszechnianiu. Publikuj to, co może dać efekty. Zamieszczaj zdjęcia osoby potrzebującej w różnych sytuacjach. Mogą być one nie tylko związane z leczeniem. Pozwól odbiorcom poznać życie podopiecznego „od kuchni”. Kwesta stanie się wtedy bardziej wiarygodna. Nawołuj do pomocy, wezwij do działania. Używaj takich sformułowań jak: „Pokaż nam!”’ „Pomóż!” Spraw, aby ludzie pomagający w akcji uświadomili sobie, że zrobili coś dobrego. Używaj ekspresyjnego języka, który skutecznie przyciągnie uwagę. Informuj o każdym sukcesie i postępie w zbiórce. Dziękuj za otrzymaną już pomoc. Jeśli wydarzy się coś nieprzyjemnego, co dotyczyć będzie potrzebującego, też warto o tym napisać. Zbiórka na tym nie ucierpi, a będzie bardziej rzetelna w oczach odbiorców.
9. Techniczne przygotowanie fanpage’a na Facebooku.
a) Załóż konto na Facebooku.
b) Przejdź do linku: https://www.facebook.com/pages/create.php
c) Wybierz kategorię „strona inicjatywy lub społeczności”.
d) Wprowadź nazwę fanpage’a i kliknij „rozpocznij”.
e) Uzupełnij profil o zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle i główny opis.
f) Zaproś znajomych do polubienia fanpage’a.
g) Udostępniaj posty i zarządzaj stron.
10. Rady dotyczące postów.
a) Każdą grafikę, zdjęcie, film czy link, który publikujesz krótko opisz.
b) Przed dodaniem każdy post sprawdź dokładnie pod względem treści i pisowni.
c) Angażuj fanów strony do komentowania i udostępniania.
d) Nie dodawaj postów zbyt często, aby nie znudzić odbiorców.
e) Obserwuj jakie działania są najbardziej efektywne i staraj się je kontynuować.
Pomóż nam dotrzeć do większej liczby osób